reklama

Vôňa Západu, nádherná Amerika I.

Všetko to začalo bielou kávou, ktorá je vlastne bledohnedá. Ako veľa vecí v našom živote nie je naozaj bielych, a predsa im dávame taký názov, aj biela káva je vlastne bledá v odtieni hnedej. Ani biele víno nie je biele, ale čírobledohnedé, pretransformované z farby bieleho hrozna, ktoré tiež nie je biele, ale zelené :). Môže byť niečo číre a nie je to ako voda? A potom prišlo kakao, krátko po melte, z ktorej robila moja omama(otcova mamička)bielu kávu: kakao Bensdorp...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (116)
Obrázok blogu

Tá pôvodná nebola v takejto gustióznej šálke. Bola v keramickom hrnčeku, voňavá a dobrá, chutila s krajcom chleba natretým bravčovou masťou. Neskôr aj s vianočkou, ktorú si dodnes pečiem sám.

Obrázok blogu

Tam niekde dole, pod vinárskymi závodmi v Rači, na okraji vtedajšej Bratislavy. Okno a záclona, stará mama (mamina matka) v okne sledovala a komentovala každého, kto pred ním prešiel. Ak ho nepoznala, ohovorila ho rovnako usilovne ako susedku, s ktorou večer klábosila viac ako tridsať rokov.

Obrázok blogu

Vyššie nad hradom, niekedy v roku 1963, na Mudroňovej, tam bola v kuchyni nadránom biela káva ako lusk. Vonku chlad, zakázané dvere smerom kdesi na povalu, nikdy som nevyšiel viac ako tri schody. Cestu mi zatarasila prirodzená "chladnička". Hrnčeky, hrnce, nádoby na masť. Kačaciu, bravčovú, husaciu. Kastrólik s polievkou odvčera. So špikom z hovädzej kosti, s mastným mäsom. Pre starého otca, opapu, ktorý tak veľmi ľúbil všetky tučné jedlá, korenie a soľ. Omama ho vždy okrikovala: Vieš ako ti to škodí! Ale s láskou mu večer čo večer, deň čo deň odkladala (čo nezjedol, pretože už nevládal) na schodíky vedúce do neba, tam hore, kde som nikdy nebol, ale za dverami, ktoré tam viedli, cítil som bázeň ako ten kto vchádza a predsa nevojde do krajiny za zrkadlom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Tu je Bensdorp, prvé kakao. Naozajstné kakao, ktoré sme mali vďaka opimu. Otec mi často rozprával, ako na Vianoce dostával od zamestnávateľa lodný kufor plný zahraničných dobrôt. Medzi nimi trónila škatuľa kakaa, ale to bolo ešte dávno predtým ako som sa narodil. V časoch keď Západ nevoňal diaľkou zakázaného, keď sme boli jeho súčasťou. Pracoval v lodnej spoločnosti. Ten kufor mám ešte doma v pivnici. Prežil niekoľko sťahovaní, aby po mnohých rokoch zakotvil náhodou tam, kde teraz bývam ja. Má hádam sedemdesiat. Slušný vek. Jeho majiteľ tu už dávno nie je. O tom kakau som často počul, až mi ho raz náš drahý sused opi Winter daroval, niekedy začiatkom šesťdesiatych... v Piešťanoch, keď som prišiel vyšibať jeho opatrovateľku. On sa staral o výslužku...

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


Vôňa bielej kávy, omasteného chleba, kakaa, studené rána nad hradom, čierny pes Nero vo dvore, alebo rána v Rači u druhých starých rodičov, to sú moje prvé spomienky na Bratislavu. Omamné letá, horúci asfalt mesta, alebo osviežujúci vánok na konci sveta pod marhuľou. Naozajstné zimy, tunely v snehu cestou do školy na ulici Ľudmily Podjavorinskej, alebo v Rači, šmýkajúc sa na sánkach starou Barónkou. Keď ešte aj v Bratislave mrzli okná a mráz maľoval ohnivé kvety na skle dverí smerom do čiernej strašidelnej záhrady. Iný svet sme nepoznali. Ale vedeli sme o ňom.

 - pokračovanie -

Ilustračné fotografie: Bratislava&gbv=2&hl=sk&start=20&sa=N&ndsp=20 http://images.google.sk/images?gbv=2&hl=sk&q=Bensd http://images.google.sk/images?hl=sk&q=%C5%A1%C3%A1lka&btnG=Vyh%C4%BEad%C3%A1vanie+obr%C3%A1zkov&gbv=2

SkryťVypnúť reklamu
reklama

http://images.google.sk/images?q=Okolie+hradu+orp&btnG=Vyh%C4%BEad%C3%A1vanie+obr%C3%A1zkov

Fotografia vianočky: z článku Pre pozdvihnutie ducha, linka nižšie.

Boris Burger

Boris Burger

Bloger 
  • Počet článkov:  212
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu