reklama

List Štefana Bohunického 2 (Diabol a Desatoro)

Desatoro je zákon, ktorý by sme mali, my veriaci, dodržiavať a nedodržiavame. Pán Lasica rozprával vtip o tom, ako sa Mojžišovi nepodarilo obkecať pánaboha a aj keď okresal stovku prikázaní na desať, Nepokradneš sa mu nepodarilo vynechať. Boh bol neoblomný.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (33)
Obrázok blogu
(zdroj: http://www.rottentomatoes.com/m/all_the_kings_men/photos.php)

Počul som to o šiestom: Nezosmilníš! Ani neviem, ktorá verzia žartu je veselšia. Osobne preferujem tú prvú, pretože v podaní najväčšieho slovenského klauna, bola veľmi pôvabná. Keď si predstavíte jeho tvár a prejav, viete o čom hovorím. Napokon, viacerí z nás to počuli a videli v televízii.

Druhá verzia s Nezosmilníš, je novšieho dáta, resp. počul som ju neskôr a nevidela sa mi taká zábavná ako z Nepokradneš. Jednako, vidí sa mi byť, že obe prikázania porušujeme od samotného počiatku. Predpokladám, že šieste častejšie ako siedme a rovnako mám pocit, že nie je natoľko závažným hriechom. Aj keď asi je. Vychádzam z poradia. Kradnutie je až za smilnením. Tak ako je Nezabiješ pred kradnutím, je vážnejším previnením. Myslím to úplne vážne a nerobím si srandu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Deviate a desiate prikázania úzko súvisia so šiestym a siedmym. Aj keď niektorí vtipkári hovoria, že deviate: Nepožiadaš manželku blížneho svojho... platí do bodky, naopak je to vraj povolené. Manželka nášho blížneho nás požiadať smie... Nepožiadať Ani ničoho čo jeho je, súvisí s krádežou. Z toho, že prikázania sú vlastne zdupľované, mi vychodí, že tieto dva hriechy sú v dejinách páchané najčastejšie. Vtedy, keď bolo Desatoro dohodnuté, na počiatku vnímanej židovskej histórie, nebolo zrejmé, ako často ho ľudstvo bude prekračovať a porušovať... Iba ak Pánu Bohu, tomu bolo zrejmé všetko. Od samotného počiatku, ktorý vlastne nikdy nebol, pretože On bol vždy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prvé a najdôležitejšie: Ja som tvoj Boh, nebudeš mať iných, okrem mňa, aby si sa im klaňal... (voľne Deuteronomium) dodržiavam a ctím bezo zvyšku.

Druhé: Nevezmeš meno Božie nadarmo, dodržiavam, ale občas sa mi v živote prihodilo, že som zhrešil. Ako dobre, že v ďalších prikázaniach sa vulgárne výrazy nespomínajú. Musel by som sa červenať a chodiť častejšie k spovedi. Asi každý deň.

Tretie: Spomeň, aby si deň sviatočný svätil a uctil... Tam mám problém. Ctím ho, ale do chrámov chodím zriedka. Cítim sa katolíkom, ale tí jediní správni by mi dali. Ešte dobre, že exkomunikovať môže iba Svätý otec v Ríme (a ten má teraz iné starosti, vraj urazil moslimov). Ako sa môžem cítiť katolíkom? Môžem. Cítim sa ním byť. Nebudem vysvetľovať, prečo do kostola nejdem častejšie. Zodpoviem si to pred mojim šéfom. Ale On je aj milosrdný, nielen spravodlivý.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Štvrté: Cti otca svojho i matku svoju... Som presvedčený, že to som dodržiaval a dodržiavam i naďalej - po ich smrti. Vo svojom srdci. Moju mamu som umýval a kŕmil, do poslednej chvíle. Zomrela pred mojimi očami. Bol to prvý najťažší okamih v mojom živote.

Piate: Nezabiješ... Už som ho spomínal. Zaručene som ho nikdy neporušil. A ak, tak pri mravcoch, pavúkoch a jedením zabitej zveriny. Človeka som nezabil, zatiaľ.

Šieste: Nezosmilníš. Noooooooo. Tam mám resty. Nie som najčistejší. Dokonca..., no neviem. Zhrešil som. Z doterajších prikázaní, porušil som šieste najviac. Mrzí ma to. Oľutoval som. Stalo sa. Už to nenapravím.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Siedme: Tiež som spomenul: Nepokradneš... Porušil som. Nie raz. Hlavne v detstve. V dospelosti, hádam nie. Nepamätám. To by som si pamätal. A čo pamätám, tu nepriznám, pretože sa hanbím. Svedomie. Pre svedomie sa hanbím.

Krivého svedectva, ktorým by som porušil ôsme Božie prikázanie, som sa nedopustil. Naopak, keď tak rozmýšľam robil som opak. Hovoril som pravdu, aj keď mi išlo o kejhák. To, čo bola pravda, podľa môjho svedomia. Tým som si občas pripísal dobrý bod k prvému, nikdy som Ťa nezaprel, ale nikdy, keď to už bolo jednoduché, som sa Tebou ani neoháňal. Nevelebil, aby to každý videl. Pomohol som, keď som si tým neublížil na zdraví, každému, o kom som predpokladal, že to potrebuje. To si chcel. Viem to...

Deviate: Som si stopercentne istý, že manželku svojho blížneho som nepožiadal. Aj keď som mal v hlave všeličo. Neviem, možno nechcela a ja si z toho robím zásluhy.

Desiate: Vidí sa mi, že za prvého Slovenského štátu sa viac siahalo na majetok blížneho svojho, ako smilnilo, alebo nie? Pokiaľ viem, v našej rodine sme arizátorov nemali, ale po vojne moji starí rodičia prišli lacno k domu po našich slovenských Nemcoch. Tak neviem? Do štvrtého pokolenia, vravel Pán, že bude trestať...

Tak čo povieš? Urobil som si taký sumár a uvažujem.

Tvoj Štefan

Boris Burger

Boris Burger

Bloger 
  • Počet článkov:  212
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu