reklama
Miesto pre vašu tvorbu. Staňte sa súčasťou komunity
Boris Burger

Boris Burger

Bloger 
  • Počet článkov:  212
  •  | 
  • Páči sa:  1x
reklama

Nakrátko

Svet Stefana Zweiga (tip na dve knihy)

Boris Burger

Svet Stefana Zweiga (tip na dve knihy)

Prednedávnom som sa dostal k autobiografickej knihe(*1) Stefana Zweiga (o. i., autora Amoku či Netrpezlivosti srdca)  Svet včerajška, ktorá zachytáva obdobie v rozmedzí rokov 1881 až 1941 s osobitným dôrazom na udalosti pred rokmi 1914 a 1939. Je to dielo nanajvýš aktuálne v dnešnej dobe, keď, možno, opätovne stojíme na pokraji vojny. Časy pred prvou a druhou, správanie médií, osobností, obyčajných ľudí, zachytené v tomto diele, sú nápadne podobné udalostiam dnešných dní. Kniha ma posunula k biografii o Márii Antoinette, ktorú stihol napísať v desaťročí plnom nádejí, že krvavé jatky boli posledné na ceste k zjednoteniu Európy a že budúcnosť znamená už iba mier. Povedané dnešným jazykom, Zweig bol jedným z prvých Európanov, k akým sa dnes hlásia mnohí. Horlil proti izolácii nacionalizmu, burcoval spoločne s Romainom Rolandom či Rainerom M. Rilkem svedomie kontinentu v časoch, keď slovo spisovateľa malo váhu. Úzkosť za vlasťou, svoje rakúšanstvo, pocítil až keď sa v cudzom svete cítil opustený. Kto je zvedavý ako sa Židia včlenili príchodom z geta do habsburskej ríše, ako spretrhali (na rozdiel od svojich východných bratov) konáre od kmeňov svojej prastarej viery a zlepili ich tmelom vlastenectva, pocitom istoty a domova vo fungujúcom spoločenstve, potrebuje čítať Zweiga. Európana, humanistu a predsa človeka zviazaného so svojou vlasťou, Rakúskom až do predčasnej, dobrovoľnej smrti..

  • 8. aug 2014
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 991x
  • 24
Hüzün

Boris Burger

Hüzün

Keby som sa ešte raz narodil, keby som mal na to nejaký vplyv, aby som sa vyhol všetkým omylom, zrážkam, všetkému, čo som v tomto mojom súčasnom živote pokazil

  • 26. júl 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 280x
  • 8
Myšlienka je ako vírus: Počiatok (Inception)

Boris Burger

Myšlienka je ako vírus: Počiatok (Inception)

Vnuknutie. Asi tak by znel môj slovenský názov filmu Inception. Christopher Nolan natočil po Temnom rytierovi výnimočný film. Utekajte do kina!

  • 30. júl 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 6 324x
  • 80
Krátky článok o našom milom zdravotníctve

Boris Burger

Krátky článok o našom milom zdravotníctve

Včera som sa v HN dočítal, že v USA stojí "chirurgický zákrok" vytiahnutie kliešťa 1200 eur (informácie pre turistov). Tá informácia ma šokovala. Aj touto cestou ďakujem pani pohotovostnej doktorke z nemocnice na ......... v Bratislave, ktorá mi ho vytiahla z pre mňa nedostupného miesta zadarmo :). Tak sa mi vidí, že naše zdravotníctvo nie je naozaj zaplatené a že je dokonca niekedy hlboko podhodnotené. Nehovorím, že 1200 eur je správna cesta. To nie. Ale jedno som si trochu uvedomil: berieme úplne ako samozrejmé, veci, ktoré samozrejmé vo svete nie sú. Zaplatíme poplatok a starajte sa... Neviem, koľko sa za zákrok u nás účtuje. Ale predpokladám, že podobne ako v mojom prípade, lekár ho ani nezapíše, ani možno nevypýta poisteneckú kartičku. Neviem ako Vy, ale mňa tá naša ľudskosť stále fascinuje... a nečudujem sa, že vo svete sú lekári naozaj zámožnými ľuďmi.

  • 30. jún 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 380x
  • 58
Niečo málo o včerajšku

Boris Burger

Niečo málo o včerajšku

Aby bolo jasné: volil som pravicu, pretože Ficovi neverím. Volil som SaS, pretože si vážim dvoch ľudí v nej, s ktorými sa trochu poznám.

  • 24. jún 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 370x
  • 160
reklama
Policajti nezlyhali

Boris Burger

Policajti nezlyhali

Viacerí z nás (účastníkov stretnutia Bratislavský Pride) sa zhodli v názore, že polícia nezlyhala.

  • 24. máj 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 5 327x
  • 91
Ostane kino Mladosť Bratislave a celému Slovensku?

Boris Burger

Ostane kino Mladosť Bratislave a celému Slovensku?

Kino Mladosť je najstaršie kino na území Horného Uhorska (niektoré pramene uvádzajú, že na celom území bývaleho Československa).

  • 28. apr 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 5 698x
  • 317
Neviem o čo ide, ale asi opäť iba o blbosť (zdravotných poisťovní?)

Boris Burger

Neviem o čo ide, ale asi opäť iba o blbosť (zdravotných poisťovní?)

Ak ležíte v nemocnici a nemajú liek, ktorý by vám pomohol, nezúfajte. Ak máte ochotného človeka, ktorý zájde k odbornému ambulantnému lekárovi (aby ho predpísal), je problém predsa vyriešený! Mal by byť. Vyzerá to jednoducho, ale nejde to...

  • 12. mar 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 5 663x
  • 124
Blbec na pumpe v Kittsee

Boris Burger

Blbec na pumpe v Kittsee

Benzínka Avanti, Eisenstädter Strasse - tam, kde sa cesta rozdeľuje na Jarovce a na Berg. Včera večer.

  • 25. máj 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 13 283x
  • 131
Kukučín v "tieni" Petőfiho (dve skulptúry v Medickej)

Boris Burger

Kukučín v "tieni" Petőfiho (dve skulptúry v Medickej)

V Medickej záhrade, ktorá je pre centrum Bratislavy akýmsi "mikrocentralparkom", oázou pokoja a oddychu, sú sochy dvoch významných mužov. Martina Kukučína a Alexandra Petőfiho. Petőfi je temer vždy obklopený kyticami a vencami . Pod Kukučínom je miesto na uloženie kvetov prázdne. Ako je rok dlhý, nič sa nemení. Niekoľko pár desiatok metrov odtiaľ je sídlo Matice v Liga pasáži. A ešte pár metrov, kúsok za ním, je sídlo najslovenskejšej strany všetkých čias: SNS. Vždy mi napadne, že sa tí páni "vlastenci" vlastne najviac boja úprimného vlastenectva. Aj takého obyčajného, "odsrdca", ktoré sa prejavuje trebárs aj položením kytice, aspoň občas. To by ale musel zdvihnúť zadky - prestať plano rečniť - a ísť niečo urobiť aj bez televíznych kamier. Je pravda, že pri tom ich nikto nevidí :) A na tom sa ani nenazbierajú voličské hlasy... Ale opustenú sochu, od svetoznámeho Meštroviča, stojacu oproti pekne upravenému súsošiu Alexandra Petroviča (Petőfiho) si po tieto slnečné dni všimneme viacerí (aj pre veľkokapacitný kontajner, ktorý je uložený priamo za ňou...).

  • 5. apr 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 583x
  • 38
reklama
OD TESCO ma hnevá (na "Kameňáku" v Bratislave)

Boris Burger

OD TESCO ma hnevá (na "Kameňáku" v Bratislave)

V supermarkete potravín obchodného domu TESCO na Kamennom námestí sú dlhé rady pred pokladňami. Takmer v každej druhej berú iba platby v hotovosti. Ale to zistíte, až keď sa posuniete bližšie. V tomto prípade to znamená, že až keď si vystojíte v šóre niekoľko minút. Nie je možné z diaľky niekoľkých metrov dovidieť na kus papiera , kde je napísané, že bankomatovou kartou platiť nemôžete (je to tam napísané inak, podstata je rovnaká). Jeduje ma to. Kto tam chodí nakupovať, vie o čom hovorím. Keď sa supermarket potravín rozširoval, veril som v zlepšenie, ale povedané s Hellerom: Každá zmena vedie k horšiemu.

  • 14. nov 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 104x
  • 70
Pomsta

Boris Burger

Pomsta

Auto prudko zabrzdilo, hodilo ma dopredu... Nabehli sme na obrubník. Pred nami postava. Búši na sklo. V tvári zúfalý výraz. Blondínka v dlhom kabáte... Prosím vás, môžete ísť za tou električkou - ukáže na trať smerom k Manderle - nechala som v nej tašku s obrazmi? Pozriem na vzďaľujúcu sa štrnástku, blíži sa práve k Tescu, a zavelím: Nasadnite!

  • 3. nov 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 960x
  • 48
Držať jazyk za zubami (kedy máme istotu?)

Boris Burger

Držať jazyk za zubami (kedy máme istotu?)

A čo, keď má rakovinu? Nech sa neposerie! Povedala mladá žena a zaliala slová koňakom.

  • 25. okt 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 642x
  • 35
Neberte nám nádej (špina prelomila tabu)

Boris Burger

Neberte nám nádej (špina prelomila tabu)

Má pravdu Milan Lasica, že ho sledujú všetci (nie Lasicu, bulvár, prosím), alebo je to tak, že by sme tie správy pokojne prečítali iba preto, aby sme sa presvedčili, že sme lepší, iní?

  • 16. sep 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 340x
  • 56
Van Gogh vo Viedni

Boris Burger

Van Gogh vo Viedni

Viedeň bola temer mrazivá. Po horúcich dňoch sediac v záhrade pri stole, popíjajúc ružový Sauvignon a kávu, jediac pizzu a majonézový šalát :) (je mi zima, uvedomil som si v tieni). Priateľov zalievalo slnko a ohrievalo vhodné oblečenie. Ale aj tak bolo teplo pri duši najdôležitejšie. Máme šťastie, že žijeme tak blízko mekky streoeurópskej kultúry. Bez sebapodceňovania...

  • 14. sep 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 4 873x
  • 64
reklama
Šok v Hornbachu (Musím si uľaviť 2)

Boris Burger

Šok v Hornbachu (Musím si uľaviť 2)

Prebehol som Baumax, kde úspešne odignorovali akýkoľvek pokus o zmysluplný dialóg, utekajúc predo mnou, že by ich nedobehla ani Marion Jonesová. Predavači, od ktorých som chcel iba radu, kde kúpim, s odpustením, dekel splachovacej nádobky záchodovej misy, ktorý rozmlátili majstri z havarijnej služby. Ordinárne, ale dôležité :)

  • 31. aug 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 15 273x
  • 107
Musím si uľaviť

Boris Burger

Musím si uľaviť

Tak to sem napíšem. Večer som našiel na záchode mokrú stenu. Dúfal som, že suseda iba niečo bokom vyliala. Ráno sa naplnili moje najhoršie (tajné, nechcel som si to pripustiť) obavy. Už aj v izbe je fľak a škvrna na vécku siaha do výšky dospelého človeka. Privolaná havarijná služba rozsekala murivo a skonštatovala, že tečie stúpačka v šróbení. Za nesmiernych pomocných nadávok (pri nervozite a chvatnej práci rozbili nádobu záchodovej misy), mi oznámili, že do utorka odstavia vodu (to môžem predsa aj ja), pretože oni sú iba na to, aby našli závadu... Tak som im nakričal, aj za tú misu (priznávam), že si vyprosím vulgárnosti vo svojom byte, a že keď chcú, nech teda idú, ale že potom pôjdem niekde aj ja (stále neviem, kam som chcel ísť :). Odvtedy sú ticho a pracujú (aj keď hovorili, že majú nahlásených ešte niekoľko havárií). Niekedy je dobre riskovať zvýšenie tlaku. Niektorí inštalatéri sa za tých 19 rokov nezmenili (myslím, že noviny na záchode by zmiernili dopad majzlíka a ten (záchod) by bol teraz v poriadku, okrem nadávania a šlendriánu čo je stará známa vec v tejto profesii - nielen v nej - je nové iba to, ž

  • 31. aug 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 4 241x
  • 21
Nerozumiem (prečo sú u nás niektoré ceny vyššie ako inde v EÚ?) 2

Boris Burger

Nerozumiem (prečo sú u nás niektoré ceny vyššie ako inde v EÚ?) 2

Pôvodne to bola krátka správa Germe (reakcia na jej poznámku, v diskusii úplne hore), nakoniec som si to rozmyslel a prekopíroval ju sem (a doplnil) na blog. Možno bude stáť za ďalšiu zaujímavú debatu, akou bola tá predošlá...

  • 26. aug 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 428x
  • 210
Nerozumiem (prečo sú u nás niektoré ceny vyššie ako inde v EÚ?) 1

Boris Burger

Nerozumiem (prečo sú u nás niektoré ceny vyššie ako inde v EÚ?) 1

Keď si porovnám ceny niektorých základných potravín v nemeckých (rakúskych) a slovenských obchodoch, často mi napadne, že tie naše sú vyššie. Prečo?

  • 22. aug 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 741x
  • 123
Krátka spomienka na synagógu

Boris Burger

Krátka spomienka na synagógu

Bratislavská synagóga, rovnako ako ostatné na Slovensku, nie je prístupná kedykoľvek ako katolícke kostoly (aj tie majú  obmedzenia, samozrejme). Na jeseň som preto využil možnosť navštíviť židovský chrám v Bratislave. Na sviatok Rosh Hasana. Nový rok.

  • 27. jún 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 381x
  • 105
reklama
SkryťZatvoriť reklamu